Wychodzimy z ukrycia (Premiera: 10 grudnia 2018)

Wychodzimy z ukrycia / Zapowiedź

Ruchowi emancypacyjnemu LGBT+ przyświecają wartości sprzyjające dobrostanowi wszystkich ludzi. Wartości te często towarzyszą dążeniom emancypacyjnym innych grup doświadczających opresji w różnych częściach świata, w tym kobiet jak również mniejszości rasowych i etnicznych. Jak się ten ruch rodzi? W obrębie sieci…

Turysta polski w ZSRR (Premiera: listopad 2018)

Turysta polski w ZSRR / Zapowiedź

Jeśli pół życia się zmyśliło, a resztę przegapiło, to można zawrócić do ostatniego wyraźnego obrazu w pamięci i od niego zacząć jeszcze raz. Nawet jeśli tym obrazem jest Związek Radziecki. Po wyjściu ze szpitala psychiatrycznego trafiłem na przewodnik po ZSRR,…

Elementarz Polski dla Polaka i Polki z Polski (Premiera: 11 listopada 2018)

Elementarz Polski dla Polaka i Polki z Polski / Zapowiedź

Polskę trudno jest zrozumieć. A co dopiero wytłumaczyć na obrazkach. Bolesław Chromry podjął się heroicznej próby narysowania i opisania najważniejszego kraju na świecie. Elementarz to encyklopedia wiedzy, którą niby wszyscy posiadamy, ale próbujemy o niej zapomnieć i zamieść pod dywan.…

Psy ras drobnych

Psy ras drobnych / Książka

Bohaterka: pacjentka (lat 28) depresyjna, bezczynna, zalegająca w łóżku, wycofana z relacji towarzyskich, przyjęta do szpitala psychiatrycznego z powodu pogarszania się stanu psychicznego i nadużywania leków. Cechuje ją postępująca apatia, spadek energii z zaleganiem w łóżku, utrata zainteresowań, gorsze skupienie…

Cierpienia młodej Hany

Katja Gorečan / Książka

Bohaterka tomu, Hana, ma około dwudziestu lat, obgryza paznokcie, pali papierosy, maluje obrazy, lubi spacerować po lesie i pisze poezję. W śmiałych konfesyjnych wierszach podmiotka opowiada o uniwersalnych dziewczyńskich doświadczeniach – przeżywaniu swojej cielesności w oczach własnych i cudzych, miesiączce,…

Robbo. Solucja

Piotr Marecki, Wojciech „Bocianu” Bociański, Piotr „Kroll” Mietniowski, Krzysztof „Kaz” Ziembik / Książka

Technologia ma współcześnie krótki żywot. Nowe platformy zabijane są przez nowsze, nowsze przez jeszcze nowsze, jeszcze nowsze przez… – i tak w nieskończoność. Odpowiedzią na to przyspieszenie jest powrót do urządzeń wypartych i martwych. Robbo. Solucja zawiera tekst wygenerowany na…

#DeleteFacebook

Aldona Kopkiewicz / Felieton

Do tej pory pobłażliwie uśmiechałam się nad algorytmami Facebooka, skoro te reklamowały mi produkty, które sama wyszukałam właśnie w Internecie, a nawet już kupiłam. Ostatnio zdarzyło się jednak, że skorzystałam z szamponu mojego chłopaka i nawet poświęciłam temu zdarzeniu chwilę…

Odkrywanie kodu [wprowadzenie]

Nick Montfort / Proza

Oto książka o tym, jak myśleć z pomocą technologii komputerowych oraz dostrzegać w nich część kultury. Programowanie jest tu przedstawione jako sposób iteratywnego modelowania zarówno dzieł sztuki, jak i projektów w obrębie humanistyki dzięki procesowi, który umożliwia programiście odkrywanie –…

Modlitwy dla opornych [fragmenty]

Jaś Kapela / Poezja

Jaś Kapela dojrzał, bo i sytuacja na świecie dojrzała. Zamiast śmieszkować, jak przystało na Dobrego Trolla, angażuje się po stronie planety Ziemia przeciwko reptilianom i jednemu procentowi najbogatszych. • • • Jaś Kapela jest melancholijnym optymistą. Cierpi za miliony ludzi,…

Parę kartek z "Notesu dla ludzi uczulonych na gluten i laktozę"

Bolesław Chromry / Komiks

Warto czasami pomyśleć. I warto też czasem coś zapisać. Albo narysować wielkiego penisa nudząc się na internalu w sali konferencyjnej. Bolesław Chromry wychodzi naprzeciw oczekiwaniom wszystkich tych, którzy chcieliby sobie wytatuować napis „fuck my life”, ale nie mają odwagi i…

Pozdrowienia ze świata [fragmenty]

Dominika Dymińska /

Czarny Protest, feminizm, miłość, praca, Polska. W swojej trzeciej książce nominowana do Nagrody Nike Dominika Dymińska walczy z ustawionymi gośćmi, którzy chcą decydować o naszym życiu. I ich pokonuje, pokonujemy wszystkie.      Ledwo życieZnam już na pamięć numer mojej karty kredytowej.Udawanie bogatej…

Lucyfer zwycięża [fragmenty]

Ilona Witkowska / Poezja

Ilona Witkowska wie, co pisze, a to wcale nieczęste.Jej wiersze są jak dobrze wymierzone pociski melancholijnego gniewu.Warto uważnie śledzić ich lot. Marcin Sendecki             nie   nie chce się spać.nie chce się robić. ty sobie…

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2013 JoomlaWorks Ltd.

Jakub Niedziela - Kto się boi geometry Velasqueza?

Redakcja

Kto się boi geometry Velasqueza? Przed obliczem mateczki nauk o wiele łatwiej zadrżeć niż przed jej powieściowym uczniem, zwłaszcza kiedy ten często dowodzi, iż wie, że prawidła opisu fizycznej przestrzeni nie muszą za każdym razem stać w opozycji do kształtów, jakie przybiera opowieść czy literatura, od niedawna raczej wyłącznie ta zapisana (...)

– niekoniecznie czarno na białym, nie zawsze gęsim piórem na papierze czerpanym. Czyniąc zadość chęci zebrania notatek z prac nad wywoływaniem obrazów dla hipertekstowego kształtu Rękopisu znalezionego w Saragossie Jana Potockiego, zapraszam ducha Velasqueza również po to, by czuwał nad matematyczną zwięzłością słów, które mają jedynie opisać zdarzenia za kulisami graficznego planu. Niechby to był felieton przede wszystkim wizualny.

 

 

Rękopis znaleziony w Saragossie wykazuje malowniczość już w formie powieściowej, kiedy zaś wspomnieć osobliwości ikonografii, jaką wykorzystał Has w swojej adaptacji filmowej, wydaje się oczywiste, że również wcielenie cyfrowe powinno zostać wyposażone w wyrazisty akcent dla oczu. Wśród mgławic wizualnej doby, hipertekst jest dzieckiem specjalnej troski – może nie od razu jakimś enfant terrible, chociaż hipertekstowi jako formie wybranej przez Mariusza Pisarskiego dla tekstu i struktury powieści, Potocki i Has proponują całkiem śmiało szlak w stronę makabreskowych i gotycyzujących klimatów, ale jeśli tak, to równie blisko jest mu stąd do Pippi Langstrumpf. Z gotyckiej zachęty skorzystano w rezultacie jednak dość oszczędnie, a o Pończoszance za chwilę.

 

 

Pomysł na to, jak powinien wyglądać Rękopis..., wyłonił się dość płynnie, i z początku miała wyznaczać go estetyka oparta o klasyczny, rękopiśmienny vintage, który w toku prac zapewne zaczerpnąłby ze świata cyfrowego odrobiny awangardowej inspiracji, za podstawę mając raczej nadal andaluzyjskie maureski i XVII-wieczne zaułki żydowskich dzielnic Sewilli. To jednak – lub wręcz na szczęście – nie zdążyło w pełni zaistnieć, gdyż patronujący pracom duch Velasqueza znów odwrócił swoje astrolabium o sto osiemdziesiąt stopni. Od tej pory – a była to okolica jesiennej równonocy – komponent wizualny miał się synchronizować bardziej z medium niż ze światem przedstawionym. Coś, co z początku mogło się wydawać próbą podłączenia Alfonsa Van Wordena do sieci 220V, pod wpływem uwolnienia inspiracji szumem, glitchami, pixel-artem i cyfrowym minimalem, ostatecznie okazało się początkiem dobrych syntez.

 

 

Wracając do Pippi Langstrumpf, należy mi się przyznać do niecnego, w sensie twórczym, procederu skakania w butach po nowej kanapie. Jeśli bowiem chodzi o techniki cyfrowe, jakimi posługują się wcześniej wspomniane estetyki, to po latach spędzonych w świecie odręcznego analogu, było to z mojej strony zerwanie się z papierowej smyczy. Nie była to wyłącznie jazda bez trzymanki, a na wszystko spoglądało skanujące oko Łukasza Podgórniego. Poczucie licznego niematerialnego towarzystwa różnych postaci oraz technicznego przewodnictwa naczelnika maszynowni, Mariusza Pisarskiego, sprawiło że wspólne prace stały się w pewnym sensie wędrowaniem w poszukiwaniu papierowego ducha w elektronicznej maszynie. Włamywanie się do pałaców, karczm i pustelni w poszukiwaniu obrazów odbywało się przy pomocy narzędzi, które dla jednych będą prymitywne, dla innych niecodzienne – a dominowały metody destrukcji plików, databending map bitowych przy pomocy softu do obróbki dźwięku oraz inne, nieraz łopatologiczne, metody eksterminacji zerojedynkowych trzewi. W myśl intertekstualnej logiki remiksu za materiał posłużyły m.in. sample obrazów i motywów z ekranizacji Hasa, sieciowe teksty o Rękopisie... czy też fragmenty zamierzchłych wydań powieści, choćby była to jedynie litera bądź faktura oprawy.

 

 

W ten sposób – podczas gdy nadrzędnym celem nadal było wynalezienie stosownej oprawy dla tekstu, która byłaby tyleż zasadna znaczeniowo, co przyjazna dla czytającego – gdzieś z tyłu głowy rodziły się pytania o kwestie, które można roztrząsać samemu w cieniu Korkowych Dębów lub w laboratoriach twórczości rozmaitej. Kwestie owe dotyczą głównie kształtów opowieści, przewcieleń tekstów kultury i fluktuacji między księżycowymi fazami pełnej struktury a jej brakiem (być może zawsze tylko pozornym). Przestrzenie te zwężać i rozszerzać zdaje się również obecny w powieści kabalistyczny pierwiastek, a ów bakcyl ze swymi systemicznymi zapędami ma szczególną zdolność do przybierania kształtu klucza akurat potrzebnego w poszukiwaniach.

 

 

Może też właśnie dlatego mam wrażenie, że wypowiedziane zostało zaledwie zaproszenie do podążenia w stronę rozważań o nowej cyber-gotyckości, np. pokrewnej jej kategorii wertykalności, dalej o gładkoekranowych odpowiednikach papierowej tekstury czy pyłu, jak i też o rękopiśmienności w czasie zmierzchu klawiatur. Być może więc ta osobista wycieczka do Saragossy i kilka z niej pocztówek okaże się również i dla obserwatora czymś na miarę przetartego szlaku i fragmentów mapy – gdyż labirynt Sierra Moreny i drzwi pod szyldem Venta Quemada leżą bliżej niż może się wydawać.

• • •

Zapraszającą do wyboru własnych ścieżek wersję Rękopisu czytać można ZA DARMO na stronach portalu Korporacji Ha!art po kliknięciu w poniższy obraz:

 

• • •

Jakub Niedziela (1986) absolwent filologii angielskiej i edytorstwa, z zamiłowania twórca prac wizualnych z pogranicza słów i obrazu, często inspirowanych wcieleniami tekstu i książki. Łączy techniki tradycyjne i cyfrowe, posługując się głównie kolażem, malarstwem olejnym i grafiką komputerową. Ostatnio publikował swoje obrazy w magazynie „The Bleed”, w numerze poświęconym pismu asemicznemu; wcześniej m.in. także w serbskim „Akt”, w antologii The Art of Collage Yearbook 2010-2011 oraz na łamach Elektrobloga Techstów. Realizuje projekty publikacji, ilustracje i kaligrafie.

Online za darmo

ha-art-55-3-2016
Numer specjalny: DANK MEMES

Ha!art 55 3/2016

Numer specjalny: DANK MEMES W środeczku: Ahus, Mateusz Anczykowski, Cichy Nabiau, Cipasek, Czarno-biały Pag, Ewa Kaleta, Princ polo, Top Mem, Przemysław...Więcej...
literatura-polska-po-1989-roku-w-swietle-teorii-pierre-a-bourdieu
Nadrzędnym celem projektu był naukowy opis dwudziestu pięciu lat rozwoju pola literackiego w Polsce (1989–2014) i zachowań jego głównych aktorów (pisarzy...Więcej...
bletka-z-balustrady
Bletka z balustrady to ciąg zdarzeń komponujący cyfrowy wiersz. Algorytm opiera się na ramie syntaktycznej utworu Noga Tadeusza Peipera, z którego zostały...Więcej...
rekopis-znaleziony-w-saragossie-adaptacja-sieciowa
Dzięki umieszczeniu arcymistrzowskiej prozy hrabiego Potockiego w cyfrowym otoczeniu, czytelnik otrzymuje gwarancję świeżej i pełnej przygód lektury....Więcej...

Czasopismo

ha-art-59-3-2017

Ha!art 59 3/2017

Literatura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęcia Autorki i autorzy numeru: Sandy Baldwin, Charles Olson, Piotr Marecki, Araki Yasusada, Shiv Kotecha, Lawrence Giffin, Kenneth...

Książki

Książki (1)

do-bialosci-premiera-5-pazdziernika-2018
Ala Flora
ciemnosci-premiera-5-pazdziernika-2018
Yedda Morrison
niepodlegla-google
Piotr Marecki
robbo-solucja
Piotr Marecki, Wojciech „Bocianu” Bociański, Piotr „Kroll” Mietniowski, Krzysztof „Kaz” Ziembik
Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information