Ha!wangarda 2017 / Noc Poezji

5-7.10.2017 / Wydarzenie

Tegoroczna Noc Poezji w Korporacji Ha!art i towarzysząca jej kolejna edycja festiwalu Ha!wangarda odbędą się pod znakiem poezji zaangażowanej. Nie zawsze będą to wiersze dosłownie wiodące czytelników i czytelniczki na barykady, ale jednak poezja, która angażuje i pobudza do myślenia.…

rano myślę o prywatyzacji i dotykam się trochę

Wojtek Żubr Boliński / Poezja

Wojtek Żubr Boliński – permanentna tymczasowość, rocznik '89. Trochę poeta, trochę prozaik, ale jeszcze nie do końca. Kiedyś prawie kulturoznawca, ale nie w pełnym tego słowa znaczeniu; coś jakby dziennikarz albo trochę bloger, nie wiem. Copywriter, który zyskuje przy bliższym…

Ha!artoons. Wróbel rysuje książki (33): Tristan Gooley, "Przewodnik wędrowca"

Olga Wróbel / Komiks

Książki są bardzo fajne, ale długo się je czyta, a potem w głowie i tak zostaje jeden obraz, góra dwa. Dlatego skracamy ten łańcuch i od razu dajemy wam esencję – i to w ładnych kolorach.        …

Przyducha [PRZEDSPRZEDAŻ! 10 ZŁO TANIEJ DO 25.09.2017]

Maciej Piotr Prus / Zapowiedź

Przyducha następuje wtedy, gdy zmniejsza się ilość tlenu w zbiorniku wodnym. Ryby wykonują gwałtowne ruchy, podpływają blisko powierzchni, próbują łapać powietrze, w końcu giną. Podobny proces dotyka bohaterów powieści Przyducha Macieja Piotra Prusa. Atmosfera świata, a w tym wypadku światem…

Wiersz nie jest cudem (5): Szczepan Kopyt - prawdziwa ojczyzna

Szczepan Kopyt / Poezja

Wiersz nie jest cudem to cykl świetnych, zaangażowanych wierszy publikowanych tu, w internecie, i teraz, jako wyraz wkurwu na codzienne problemy i wydarzenia. Wiersz nie jest cudem, wiersz jest codzienny, zwykły i dostępny. Jeśli masz poglądy i opinie, prześlij wiersz…

Sztuka polityczna jako forma walki z apatią

Wiktoria Bieliaszyn / Felieton

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że jednym z największych zagrożeń czyhających na społeczeństwo jest ogarniająca je apatia. Naród można porównać do ciała, które pod wpływem postępującego odrętwienia przestaje odczuwać cokolwiek, poza obojętnością lub strachem, a właśnie na tym…

Exploratory programming for the Arts and Humanities - warsztaty Nicka Montforta

5-7.10.2017 / Wydarzenie

Fundacja Korporacja Ha!art zaprasza na warsztaty „Exploratory programming for the Arts and Humanities” prowadzone przez Nicka Montforta, profesora Massachusetts Institute of Technology. Warsztaty przeznaczone są dla przedstawicieli różnych zawodów przemysłów kreatywnych, studentów i studentek, artystów i artystek, menadżerów i menadżerek…

Cholernie mocna miłość [PRZEDSPRZEDAŻ! 10 ZŁO TANIEJ DO 4.10.2017]

Lutz van Dijk / Zapowiedź

We wrześniu 1939 roku Trzecia Rzesza napada na Polskę. Nastoletni Stefan wraz z matką i rodzeństwem próbuje przetrwać trudy wojennej rzeczywistości w rodzinnym Toruniu. Chwyta się różnych zajęć: pracuje u niemieckiego piekarza, potem w lokalnej fabryce. Popołudniami śpiewa w chórze…

Wiersze za sto dolarów (premiera: 8 października 2017)

Piotr Marecki / Zapowiedź

1. Amazon Mechanical Turk to amerykańska platforma crowdsourcingowa, dzięki której różne organizacje outsourcują pracę. Jej użytkownicy nazywani są Mechanicznymi Turkami. 2. Na AMT zachodzi stosunek pracy między zamawiającym (requester) a pracownikiem (worker). 3. Mechaniczne Turki wykonują HIT-y (Human Intelligence Task),…

Szklane pszczoły (premiera: 25 października 2017)

Ernst Jünger / Zapowiedź

Rotmistrz Richard, zdemobilizowany kawalerzysta, nie może znaleźć pracy w opanowanym przez technologię świecie. Pewnego dnia dostaje tajemniczą ofertę od Zapparoniego, biznesmena i konstruktora automatów, który mógłby być literackim pierwowzorem Elona Muska. Rozpoczyna się konfrontacja rycerskich cnót i naukowego geniuszu. Szklane…

Przyducha [fragment]

Maciej Piotr Prus / Proza

Mam wrażenie, że ktoś chodzi po mieszkaniu, słyszę skrzypiącą podłogę w przedpokoju. Z kuchni sączy się smuga światła. Powinienem wstać i sprawdzić, ale się boję. Nie mam żadnej broni, pistoletu ani szabli zawieszonej na ścianie, nie mam noża ani nawet…

Przemytnicy [fragment]

Konrad Janczura / Proza

Od rana trzeba było towar rozwozić. Zajechali najpierw na Lubaczów, na ruski targ. Tam jest w centrum miasta taka stara miejscówa, gdzie się rozkładają handlarze. Kiedyś było ich więcej, ale gmina wygnała większość na przedmieścia. I tam nikt nie chodzi,…

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2013 JoomlaWorks Ltd.

Mariusz Pisarski - Wywoływanie duchów, czyli druga strona remiksu

Redakcja

Czy da się połączyć w jednym tekście wycinki z prozy, dajmy na to, Kornhausera i Krajewskiego, doprawić je jowialnymi kawałkami ze Shutego lub Masłowskiej i - otrzymawszy błogosławieństwo rektora i ministra kultury - wydać całość pod własnym nazwiskiem? Da się. Udowadnia to wydana właśnie po cieplejszej stronie globu antologia remiksów literackich Through the Clocks Working.

Opublikowana przez Uniwersytet w Sydney pozycja ta jest pokłosiem trwającego ponad rok internetowego projektu literackiego. Rzucając wyzwanie duchowi copyrightu grupa uznanych australijskich pisarzy oddała swoje teksty w ręce wszystkich chętnych do ich zremiksowania. Młodych, wstępujących adeptów sztuki klawiatury i pióra nie trzeba było dwa razy zachęcać. Stosując techniki cut-up, fold-in i cross-out pocięli, wymazali i pozmieniali oryginalne fragmenty prozy i poezji, by zastąpić je zremiksowanymi hybrydami. Efektem jest ponad dwadzieścia krótkich utworów, które - raz jeszcze na licencje Creative Commons i w duchu remiksu - zachęcają czytelników do kolejnych praktyk remiksologicznych.

O didżejskim potencjale Creative Commons przekonywał nas swego czasu, dość skutecznie, prekursor polskiej remiksologii literackiej Jarosław Lipszyc. Australijska antologia zaprasza jednak do kilku nowych refleksji. Nasuwają je reguły, jakie nałożyli na swój projekt pomysłodawcy antologii. Pierwsza i najważniejsza z nich brzmi: "korzystaj z oryginalnego tekstu do woli, lecz w taki sposób, by nie zatrzeć jego odrębności, i by dla czytelnika widoczny był kolaboracyjny aspekt dzieła". Nie chodzi zatem o kryptocytaty, pastisze, ani nawet o cytaty struktur. Literacki remiks, w rozumieniu Australijczyków, jest czymś nieodłącznym od kolaboracji.

Reguła ta wynika po pierwsze z zakresu obranej licencji, ale też ze zwykłego poczucia fair play wobec współczesnych autorów. Akcent całego projektu postawiony zostaje na remiks współczesnej literatury. Autorzy skupieni wokół projektu remix my lit oraz portalu Remix Theory chcą nadać tekstowym procedurom remiksologicznym podobną rangę i popularność, jaką cieszy się on w muzyce i filmie, lecz bez grzechów, jakie w trakcie swojej niekrótkiej remiksologicznej historii obie dziedziny twórczości popełniły. I chwała im za to.

Pierwsze przykazanie remiksologiczne ma jednak równie duży potencjał w odniesieniu do autorów przeszłości. Ależ po co - powie ktoś - przecież większość z nich znajduje się w domenie publicznej i można robić z ich tekstami, co nam się żywnie podoba? Gdyby jednak postawić umarłych na równi z żyjącymi i w swoich remiksach wyraźnie zaznaczać, gdzie jestem a ja, a gdzie klasyk, możemy dokonać pewnej zmiany jakościowej. Postmodernistczny kolonializm ustąpi miejsca neowiktoriańskiej, manufakturalnej kolaboracji. Nieżyjący autor, zepchnięty do domeny publicznej, zaczyna wracać do życia, staje się naszym aktywnym współpracownikiem, ożywiamy go niczym przy wywoływaniu duchów i sadzamy przy naszym biesiadnym stole mikserskim. Pewnej sprawiedliwości staje się zadość.

Remiks literacki odsłania tu przy okazji coś, czym nie może się pochwalić autor remiksu muzycznego. Didżej muzyk nie może zmiksować swojej własnej melodii czy beatu z melodiami, jakich słuchano w czasach Horacego. Didżej literat bez trudu przywołuje i pokazuje w nowym kontekście autorów nawet z epoki babilońskiej. Wpleceni w tekstową materię stają się oni równie barwni i żywi jak zatroskani o własną odrębność i szczegóły licencji autorzy współcześni.

P.S. Serwisy remix my lit, a zwłaszcza spokrewniony z nią Remix Theory to swoją drogą najświeższe intelektualnie strony anglojęzyczne, na jaką się natknąłem w ciągu ostatnich miesięcy, jeśli nie lat. Przykłady błyskotliwych, analiz współczesnej kultury, w których dyskurs krytyki muzycznej miesza się z teorią literatury, dyskursem socjologicznym i językiem współczesnej filozofii, są godne nasłuchu.

• • •

O antologii Remix my Lit: http://www.remixmylit.com/anthology

Cyfrowa wersja publikacji: http://www.remixmylit.com/wp-content/pdf/Through-the-Clocks-Workings-EBook.pdf

• • •

Mariusz Pisarski - (urodzony w 1973 r.) redaktor naczelny serwisu Techsty - Literatura i Nowe Media. Kurator, tłumacz i producent literatury hipertekstowej.

Online za darmo

ha-art-52-4-2015
Najntisy  Wśród autorek i autorów: Jakub Baran, Jan Bińczycki, Aldona Kopkiewicz, Steve Naumann, Jakub Majmurek, Kaja Puto, Ziemowit Szczerek i...Więcej...
literatura-polska-po-1989-roku-w-swietle-teorii-pierre-a-bourdieu
Nadrzędnym celem projektu był naukowy opis dwudziestu pięciu lat rozwoju pola literackiego w Polsce (1989–2014) i zachowań jego głównych aktorów (pisarzy...Więcej...
113983
Piotr Marecki / Leszek Onak / SOYT!NBG

113983

113983 to liczba plików na laptopie Piotra Mareckiego w dniu 12 stycznia 2017 roku. W ciągu kilkunastu minut zostaje podjęta próba podniesienia ich...Więcej...
liberatura-czyli-literatura-totalna
Dwujęzyczny zbiór tekstów teoretycznych i programowych głównego twórcy i teoretyka liberatury – Zenona Fajfera, zredagowany i przetłumaczony na język...Więcej...

Czasopismo

ha-art-56-4-2016

Ha!art 56 4/2016

W Polsce, czyli nigdzie Wśród autorek i autorów: Dezydery Barłowski, Claudia Ciobanu, Steve Naumann, Kaja Puto, Ewa Maria Slaska, Lynn Suh, János Térey, Jakub Wencel i inni.
Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information