Redakcja

"Wyobraźcie sobie 628 stron zapisanych nie słowami, układającymi się w opowieść, ale angielskimi wyrazami przełamywanymi słowami kilkudziesięciu albo i stu innych języków... I teraz przetłumaczcie to! Niemożliwe? A jednak Krzysztof Bartnicki, pochodzący z Opola, a od osiemnastu lat mieszkaniec Mysłowic, wziął się za barki z "Finnegans Wake" (...)"

Czytaj dalej

Redakcja

"Humor oczywiście się pojawia. Musiał towarzyszyć tak oprawcom, jak i ofiarom. Jest reakcją obronną, pozwala przeżyć w sytuacjach ekstremalnych, umożliwia odreagowanie, choćby chwilowe. "Podobno na bloku dwudziestym piątym / ktoś wyciął z brukwi Orła Białego / gdy o tym usłyszałem / nie poleciały mi łzy / tylko ślinka". Ale i tu śmiech nie jest sardoniczny."

Czytaj dalej

Redakcja

"Katarzyna Bazarnik and Zenon Fajfer have been doing some globetrotting lately. The literary couple (...) hails from Krakow and is noted for collaboratively exploring the concept of liberature - a newly invented genre that focuses on the material form of a text. This fall, Bazarnik and Fajfer toured the US, including a stop here in the Bay Area, where they were artists in residence at Mills College."

Czytaj dalej

Redakcja

"Wie pan, w dzisiejszych czasach szuka się właściwie takich nowych form dotarcia do czytelnika. I skoro technika stwarza takie możliwości dotarcia, to dlaczego ich nie wykorzystać? Te możliwości też w jakiś sposób powodują to, że powstają nowe pomysły, wytwarzają się nowe przestrzenie, które można wykorzystać do celów literackich."

Czytaj dalej

Redakcja

"Najważniejszym osiągnięciem zjawiska "midnight movies" było stworzenie świadomej widowni, która sama decyduje o własnych wyborach i którą nie da się manipulować - mówi współautor książki "Midnight Movies: Seans o północy", amerykański krytyk filmowy Jonathan Rosenbaum."

Czytaj dalej

Redakcja

"Ponieważ poezja nie jest sektorem rynkowym, występują w niej takie zjawiska, które są nieprzekładalne na żadne komercyjne wartości. To tu może dziać się najwięcej. Jest to jedyna sfera kultury, gdzie aktywność i innowacyjność nie ma żadnych granic. Nie ma tego w kinematografii, gdzie panuje największe uwikłanie w rynek i odbiorca jest najbardziej określony."

Czytaj dalej

Redakcja

"Życie jest alternatywnym sposobem pisania, a pisanie to doskonała proteza życia, ponieważ są od siebie tak nieskończenie różne(...) To mi przypomina aforyzm, który zawsze powtarzam osobom, które mówią, że to, co odczuwam do różnych zwierzątek, jak koty, to czyste zboczenie. Myśl ta brzmi: "Prawdziwa miłość możliwa jest tylko jako międzygatunkowa"."

Czytaj dalej

Redakcja

"Kiedy profesor przeczytał pierwszą wersję wywiadu, usłyszeliśmy "Panowie! obiecaliście mi Czarodziejską Górę, a dostałem kopiec Kościuszki. Jeszcze raz". My mówiliśmy A, on B. U Królikiewicza zawsze z dwóch skrajnych punktów rodzi się trzeci, zasada dialektyki: teza, antyteza i synteza."

Czytaj dalej

Redakcja

Grzegorz Królikiewicz: Najważniejsze było otarcie się bezradnego dziecka o wojenny kataklizm. Pierwsze ślady mojej pamięci nie dotyczą kwiatków, tylko mrocznego, niesamowitego epizodu. Otwieram oczy, jest noc, a ja samotny, owinięty w za ciasny becik, jakbym był niemowlakiem, przygotowany przez dorosłych do ucieczki.

Czytaj dalej

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information