robodramy-w-zieleniakach
KsiążkaPatryk Kosenda

Robodramy w zieleniakach

Podmiot Kosendy to konferansjer w teatrze absurdu, jakim jest życie w późnym kapitalizmie na peryferii. Na potrzeby książki autor stworzył przenikające się uniwersa, czerpiąc m.in. z estetyk charakterystycznych dla new weird, bizarro, pejów shitpostingowych. Inspiracje te zostały pomieszane z popkulturą - głównie lat zerowych -  i współczesnym kinem,...Read More

Argonauci. Postminimalizm i sztuka po nowoczesności

Wojciech Szymański
Tytuł:Argonauci. Postminimalizm i sztuka po nowoczesności. Eva Hesse – Felix Gonzalez-Torres – Roni Horn – Derek Jarman
Autor:Wojciech Szymański
Redakcja:Aleksandra Szczepan
ISBN:978-83-64057-70-0
Seria:Poza seriami
Projekt typograficzny, skład i łamanie:Agata Biskup
Projekt okładki:Agata Biskup
Data premiery:2015-10-29
Liczba stron:354
Wymiary:165x210 mm
Cena:42 zło

Książka Wojciecha Szymańskiego poświęcona jest postminimalizmowi: zarówno rozpatrywanemu jako nurt w sztuce rozwijający się w Stanach Zjednoczonych na przełomie lat 60. i 70. XX wieku, jak i jako pewnej tendencji, którą można zaobserwować w twórczości szeregu artystów działających w innych czasach i niekiedy innych miejscach. Tym, co łączy bohaterów Argonautów, jest nienormatywna tożsamość. Znajduje ona swoje odzwierciedlenie w ich pracach, jednak w sposób daleki od reprezentacji referencyjnej. Analizowani artyści stronią od zbiorowych identyfikacji właściwych dla pewnych nurtów polityki tożsamości. Postminimalizm w tej książce jawi się jako swego rodzaju wrażliwość. Autor, dzięki swojej rozległej i głębokiej wiedzy, a także zdolnościom analitycznym, ze swobodą porusza się po polu dyskusji wokół sztuki. Precyzyjnie rekonstruuje zmieniający się zakres pojęciowy terminu postminimalizm i jego relacje z innymi pojęciami, m. in. ekscentryczną abstrakcją i dematerializacją. Wskazując na dwie postaci: artystkę Evę Hesse i historyczkę sztuki Lucy Lippard, najistotniejsze dla postminimalizmu jako tendencji rozwijającej się w późniejszym okresie, przyczynia się do przebudowy historii sztuki na taką, w której to kobiety stanowią kluczowe punkty odniesienia. Znakomita orientacja w omawianej tematyce, dojrzała dyskusja z istniejącymi opracowaniami i interesujące interpretacje czynią książkę Wojciecha Szymańskiego ważną pozycją na temat sztuki współczesnej.

– z recenzji wydawniczej dr hab. Agaty Jakubowskiej, prof. UAM

• • •

Wojciech Szymański

Doktor nauk humanistycznych w zakresie historii sztuki, aktualnie pracuje jako adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego. Niezależny kurator i krytyk sztuki. Autor licznych tekstów naukowych i krytycznych. Kurator kilkunastu wystaw zbiorowych i indywidualnych oraz projektów artystycznych. Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA.

Czytaj dalej

• • •

Tytuł dotowany przez Uniwersytet Wrocławski

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information